حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم
سرخط خبرها

ابراز نگرانی بانک جهانی از وضعیت آشفته اقتصاد افغانستان

  • کد خبر: ۱۳۰۳۸۶
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
ابراز نگرانی بانک جهانی از وضعیت آشفته اقتصاد افغانستان
بانک جهانی براساس آمارهای اولیه‌اش از تولید ناخالص داخلی افغانستان گفته است که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ درصد کاهش‌ یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بانک جهانی، در گزارش تازه‌ی خود وضعیت اقتصادی افغانستان را پس از به‌قدرت رسیدن طالبان «نگران کننده» دانسته‌است.

در این گزارش از رشد منفی تولید ناخالص داخلی کشور یاد شده و آمده‌است که انتظار می‌رود افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی، رشد اقتصادی منفی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد را تجربه کند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که کاهش میزان درآمد خانواده‌ها و کاهش در مقدار مصرف آنان، سبب شده‌است که میزان تقاضا در بازارهای افغانستان کاهش یابد.

هم‌چنین در بخش دیگری از این گزارش آمده‌است که اختلال در روند پرداخت پول، محدودیت‌ در ارائه خدمات بانکی و کاهش فعالیت‌ بخش خصوصی، افغانستان را با چالش روبه‌رو کرده‌است.

این گزارش نشان می‌دهد که اکنون اقتصاد افغانستان، بیش‌تر از پیش تضعیف شده و پس از رشد منفی چشم‌گیر، به‌نقطه‌ی عطف رسیده‌است.

محرومیت در افغانستان در سطح بلند قرار دارد

میلندا گود، رئیس دفتر بانک جهانی برای افغانستان در این باره گفت: «در حالی که نشانه‌هایی از ثبات اقتصادی و انعطاف در بخش خصوصی افغانستان دیده می‌شود؛ اما این کشور هنوز هم با چالش‌های بزرگ اجتماعی و اقتصادی مواجه است که بر وضعیت رفاهی مردم، به ویژه زنان، دختران و اقلیت‌ها، تأثیر منفی می‌گذارد. وضعیت معیشت مردم در ماه‌های اخیر اندکی بهبود یافته‌است؛ اما محرومیت در سراسر کشور در سطح بلند قرار دارد و ادامه‌ی تورّم می‌تواند به این روند صدمه بزند.»

در این گزارش بانک جهانی آمده‌است که دو سوم خانواده‌ها در افغانستان، در تأمین مصارف ابتدایی خود با دشواری روبه‌رو هستند و انتظار می‌رود ناداری به‌گونه‌ی گسترده‌ی ادامه یابد.

مسؤولان بانک جهانی گفته‌اند که انزوای افغانستان از اقتصاد بین‌المللی، یک محدودیت جدی را فرا راه تأمین ثبات اقتصادی این کشور وارد خواهد کرد.

رئیس دفتر بانک جهانی برای افغانستان در ادامه تأکید کرده‌است: «احتمال می‌رود تا اقتصاد افغانستان در آینده با سناریوهای مختلف مواجه گردد؛ در حالی که تمام سناریوها، به‌کمک‌های خارج از بودجه‌ی جامعه‌ی جهانی وابسته‌است؛ اما حرکت به‌سوی یک اقتصاد رو به‌رشد و پایدار، نیازمند اقدامات اداره‌ی مؤقت طالبان در راستای پیوستن دوباره‌ی این کشور به اقتصاد بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های داخلی برای بخش خصوصی و ایجاد زمینه‌های کار برای مردم افغانستان می‌باشد.»

 

میلندا گود افزوده‌است: «برداشتن این گام‌ها، می‌تواند شامل پایان دادن به سیاست‌های محدود کننده‌ی جنسیتی، افزایش شفافیت در مصارف عامه و فراهم‌آوری خدمات، زمینه سازی برای بخش خصوصی به‌منظور سرمایه‌گذاری و رفع محدودیت‌های فعالیت مالی باشند.»

در همین حال، تحلیل‌گران اقتصادی به این باور اند که کاهش تولید ناخالص داخلی، میزان ناداری و گرسنگی را در کشور افزایش خواهد داد.

سید مسعود، استاد دانشگاه کابل می‌گوید: «وضعیت اقتصادی افغانستان در سال آینده، با رشد منفی ۳۰ تا ۳۵ درصد مواجه است و این یکی از نگران کننده‌ترین خبرها در چند دهه‌ی اخیر است. به‌همین خاطر من فکر می‌کنم در صورتی که ما این موانع را رفع کنیم، می‌توانیم از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنیم.»

این درحالی است که پیش از این اداره‌ی احصاییه و معلومات اعلام کرده‌است که تولید ناخالص داخلی افغانستان از ۲۰ میلیارد دلار، به‌ کمتر از ۱۵ میلیارد دلار رسیده‌است.

منبع: تلویزیون آمو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->